KONTAKT









ARKITEKTUR INREDNING DESIGN PORTRÄTT KÖK & BAD TRÄDGÅRD LITTERATUR ÖVRIGT



Final Wooden House


Japan. Det första man tänker på gällande Japan idag är väl Fokushima och katastrofen? Annars är det väl främst inom teknikbranschen japanerna har gjort sig kända, men dom är otroligt duktiga på arkitektur också. Jag vet att jag tidigare skrivit om Ring House som påminner endel om Final Wooden House som jag kommer skriva om i detta inlägg. Båda är fritidshus som är byggda på en mycket liten yta men som istället bygger på något annorlunda men smarta planlösningar. Det hus som idag är mitt personliga favorithus är även det ritat av en japan och ligger i Nagano, men jag håller inne med det ett tag till... Japaner och modern arkitektur är alltså en oerhört bra kombination, så är det bara.

Final Wooden House är underbart! Det finns inga väggar, inget golv, inget tak, inga stolar, inget bord, egentligen finns det ingeting mer än en diskho och oerhört massa timmer. Timmer som är precis det man vill att det ska vara, stolen är där du sätter dig vilket kanske råkar vara någon annans bord? Eller så har du satt dig mitt i trappan? Eller mitt på golvet? Jag tror bilderna på detta härliga hus talar bäst för sig själva.


Japansk arkitektur

Final Wooden House


Huset på 22kvm är ritat av den Tokyobaserade arkitekten Sou Fujimoto och är beläget vid Kumamoto i södra Japan. Priset när det byggdes 2007-08 låg på ca 320 000 svenska kronor. Bilder via plusmood.com


Inga väggar och inget golv

Inredning, design och arkitektur

trappan är där du vill att den ska vara

Heyhome - En blogg om inredning, design och arkitektur


Kommentarer
Postat av: Robban Kalmliden

Jävel va tufft, kan inte du bygga ett sådant åt mig.

2011-05-04 @ 17:49:33
Postat av: Maria

Snacka om att ha bra fantasi!

2011-05-05 @ 23:32:24
URL: http://mariasandlund.blogg.se/
Postat av: Smsa Låna

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din blogg, men jag är glad att jag gjorde det :). Prenumererar nu på din blogg på BlogLovin'!

2011-07-19 @ 01:59:28
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



OM BLOGGEN

˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙

Heyhome - En blogg om inredning, arkitektur och design

Robin Henriksson

Som inredningsstuderande genom Arkitektskolen i Danmark så föreligger ett ganska natuligt intresse för inredning, design och arkitektur. Genom min blogg vill jag dela med mig utav mina favorit konstverk, häftiga som läskiga, fula som snygga, allt som på något sätt väcker tankar och berör. Bloggen fungerar även som inspirationskälla i mina studier och är även tänkt att göra det för er läsare som kanske går i tankarna att inreda, renovera eller till och med bygga nytt.

Mycket nöje!

"Det är mycket som skulle kunna förbättras i de moderna bostäderna. Man kan t.ex. höra grannens TV, men man kan ännu inte se den."

Carl Farkas
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...