KONTAKT









ARKITEKTUR INREDNING DESIGN PORTRÄTT KÖK & BAD TRÄDGÅRD LITTERATUR ÖVRIGT



Herzog & de Meuron

Jacques Herzog och Pierre de Meuron är två Schweiziska arkitekterna som är huvudpersoner i företaget Herzog & de Meuron, vilket inte säger er någonting. Men om vi säger The Bird's nest, eller fågelboet, som var huvudarena under OS i Peking 2008 så kanske några hänger med. Och lägger jag upp en bild så tror jag alla känner igen det.

Bird's Nest, Arena under OS i Peking 2008

En otroligt häftig arena som jag själv beskådat på plats strax innan den var helt klar. Anledningen till att inlägget kom att handla om just Herzog & de Meuron är att dom i och med The Bird's Nest har byggt en av dom mest igenkända byggnader i modern tid samt att dom är oerhört aktuella med ett av sina pågående projekt som startade 2006, nämligen "Le Projet Triangle" som ska byggas vid Porte de Versailles, Paris. Bygget är planerat att stå klart år 2014, men folk har fortfarande väldigt skilda åsikter om detta bygge passar in i en stad som Paris. Döm själva, bilder via dezeen

Herzog & de Meuron bygger en triangel i Paris

Herzog & de Meuron bygger en triangel i Paris

Herzog & de Meuron bygger en triangel i Paris

Alla som varit i Paris vet att det är en stad som är fylld av gammal arkitektur genom bl.a. Notre Dame, Eiffeltornet, Sacré-Cœur, Triumfbågen och Louvren. Men lika känd är väl den moderna glaspyramiden vid Louvren och jag undrar hur mycket inspiration arkitekterna hämtat härifrån med tanke på "Le projet Triangle"'s utformning? Och Parisborna var ju även fast beslutna om att riva Eiffeltornet direkt efter att tävlingen det deltagit i var slut, så blev ju inte fallet vilket upprörde många men idag är vi tacksamma för det. Och man har ju också under senare år byggt ut stadsdelen "la defense" till ett modernt affärsområde med många moderna byggnader.

Herzog & de Meuron bygger en triangel i Paris

Herzog & de Meuron bygger en triangel i Paris

Herzog & de Meuron bygger en triangel i Paris


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



OM BLOGGEN

˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙

Heyhome - En blogg om inredning, arkitektur och design

Robin Henriksson

Som inredningsstuderande genom Arkitektskolen i Danmark så föreligger ett ganska natuligt intresse för inredning, design och arkitektur. Genom min blogg vill jag dela med mig utav mina favorit konstverk, häftiga som läskiga, fula som snygga, allt som på något sätt väcker tankar och berör. Bloggen fungerar även som inspirationskälla i mina studier och är även tänkt att göra det för er läsare som kanske går i tankarna att inreda, renovera eller till och med bygga nytt.

Mycket nöje!

"Det är mycket som skulle kunna förbättras i de moderna bostäderna. Man kan t.ex. höra grannens TV, men man kan ännu inte se den."

Carl Farkas
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...