KONTAKT









ARKITEKTUR INREDNING DESIGN PORTRÄTT KÖK & BAD TRÄDGÅRD LITTERATUR ÖVRIGT



Shark Alley House





Jag hade lite, eller ganska stora, förhoppningar om att få publicera lite bilder på Maison Bois av franska Marchi Architects men detta verkar inte vara ett kännt hus på det stora nätet vilket helt enkelt resulterade i noll bilder. Men via deras flashsida anmerchi.com kan ni klicka er vidare till english->project->architecture->MaisonBoisHautsDeSeine för att se ett par bilder av detta ekohus på 170kvm. Lägg märke till den otroligt snygga fasadlösningen arkitekterna har använt sig utav.


Shark Alley - Arkitektritat hus på Nya Zeeland

Eftersom jag inte kunde bjuda på bilder utav Maison Bois så kollar vi väl istället in Shark Alley House beläget på Great Barrier Island - Nya Zeeland, även det ett ekohus på totalt 250kvm med en fantastisk havsutsikt. Det är två lokala arkitekter, Jeffery Fearon och Tim Hay, grundarna till Fearon Hay Architects som har ritat villan. Med en total budget på ca 4 000 000 SEK och en tomt långt från alla andra satte dom igång. Resultatet finns det väl ingen som kan klaga på? Man har utnyttjat läget och tagit vara på utsikten. Dom stora glaspartierna mot havet är skjutbara så att man kan öppna upp huset dom dagar vindarna håller sig lugna.

Det stora problemet var att tomten låg så långt bort att det inte fanns någon elektricitet, detta har man löst genom att gömma solceller i buskarna i omgivningen bakom. Dessa producerar tillräckligt med el för att driva runt villan året om, billigt och miljövänligt. Bilder via pureness

Heyhome - Inrednind, Design, Arkitektur

Lyxig villa vid havet

Tanken att sitta där en kväll och blicka ut över solnedgången är rätt härlig.

Shark Alley House på Heyhome - En blogg om inredning, design och arkitektur


Kommentarer
Postat av: Jill

Men tack snälla du för kommentaren :) Så glad jag blev!!!

2011-01-02 @ 13:50:53
URL: http://jillh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



OM BLOGGEN

˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙

Heyhome - En blogg om inredning, arkitektur och design

Robin Henriksson

Som inredningsstuderande genom Arkitektskolen i Danmark så föreligger ett ganska natuligt intresse för inredning, design och arkitektur. Genom min blogg vill jag dela med mig utav mina favorit konstverk, häftiga som läskiga, fula som snygga, allt som på något sätt väcker tankar och berör. Bloggen fungerar även som inspirationskälla i mina studier och är även tänkt att göra det för er läsare som kanske går i tankarna att inreda, renovera eller till och med bygga nytt.

Mycket nöje!

"Det är mycket som skulle kunna förbättras i de moderna bostäderna. Man kan t.ex. höra grannens TV, men man kan ännu inte se den."

Carl Farkas
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...