KONTAKT









ARKITEKTUR INREDNING DESIGN PORTRÄTT KÖK & BAD TRÄDGÅRD LITTERATUR ÖVRIGT



Villa VillAnn - Sveriges häftigaste hus?


Arkitektur Villann av wingårdh är ett hus gjutet på plats i betong

Gjorde igår en inlägg på forumet för byggahus.se för Sveriges häftigaste hus, här är ett av mina svenska favorithus. Villa VillAnn är ett drömprojekt ritat av Gert Wingårdh på Wingårdh Arkitektkontor. Huset är beläget vid Särö, Göteborg och omfattar 280kvm fördelat på 3 rum och kök, vardagsrummet är beläget på en stor öppen yta på nedre plan medans 2 sovrum har placerats på övre planet.

VillAnn vann Kungsbacka arkitekturpris 2005

Utsikt från huset VillAnn där inredningen är enkel och utsikten står i centrum, arkitekt Gert Wingårdh

Redan den första skissen ska ha varit väldigt likt huset som det ser ut idag och enligt archdaily ska denna design varit något arkitekten Gert väntat länge på att få göra. Huset är gjutet på plats i betong vilket tillsammans med trä och glas är dom dominerande materialen och kontrasterna är väldigt stora då det är tjocka stängda betongväggar mot tunna öppna glasväggar. Just glas och betong är två av mina absoluta favoritmaterial och tillsammans med dessa raka linjer så är detta bygget riktigt snyggt! Ett modernt bygge som absolut tillhör toppen av Sveriges häftigaste hus!

Bilder via homehousedesign, tyvärr lite dålig kvalitet 

inredning av villann, enkelt och snyggt med mycket betong och glas

lång trappa ner mot uteplatsen från övre plan

huset är ett av sveriges klart häftigaste hus och dess arkitektur är modern och skulle passa perfekt även vid medelhavet


Kommentarer
Postat av: Niaz

Är det där en villa?! Jag trodde det var ett hotell!

2010-10-29 @ 18:07:47
URL: http://www.niazblogg.devote.se
Postat av: JESSOO :D

ÅÅÅH! där skulle jag vilja bo!

2010-11-02 @ 14:07:35
URL: http://yesicahansson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



OM BLOGGEN

˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙

Heyhome - En blogg om inredning, arkitektur och design

Robin Henriksson

Som inredningsstuderande genom Arkitektskolen i Danmark så föreligger ett ganska natuligt intresse för inredning, design och arkitektur. Genom min blogg vill jag dela med mig utav mina favorit konstverk, häftiga som läskiga, fula som snygga, allt som på något sätt väcker tankar och berör. Bloggen fungerar även som inspirationskälla i mina studier och är även tänkt att göra det för er läsare som kanske går i tankarna att inreda, renovera eller till och med bygga nytt.

Mycket nöje!

"Det är mycket som skulle kunna förbättras i de moderna bostäderna. Man kan t.ex. höra grannens TV, men man kan ännu inte se den."

Carl Farkas
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...