KONTAKT









ARKITEKTUR INREDNING DESIGN PORTRÄTT KÖK & BAD TRÄDGÅRD LITTERATUR ÖVRIGT



Återvunnen container



Återvinning är bra i alla lägen, men hur återanvänder man en gammal frakt container? Enkelt, man bygger hus med dom! Jag har sett ett sådant här exemplar tidigare och blev så såld på idéen att jag själv funderade på denna typ av lösning när det blir dags att bygga hus. Svaret från min sambo var väl inte allt för positivt dock, men men. Jag älskar idéen och tycker det är hur coolt som helst.


Detta exemplar heter Green Frame House och är framtaget av italienska Studio Astori de Ponti. Man har inte på något sätt försökt dölja skalet av containrarna utan man designar och anpassar temat med hjälp av dom. Arkitekterna har försökt utnyttja naturen på bästa sätt och byggt på solpaneler på tak och ett lite vindkraftverk ska även det finns redo för att producera el och göra huset så miljövänligt som möjligt.


Green Frame House presenterades som modell på mässan "Abitare il Tempo" i Verona, Italien. Temat för huset är att fånga en rymdkänsla i både interiören och exteriören vilket jag anser att man lyckats oerhört bra med.



Foton av Tom Vack via dornob

Kommentarer
Postat av: Design by Mel

Det är lite svårt att säga. Jag jobbar i profilbranschen. Så det är mest företag som köper våra produkter och ger som gåvor till sina anställda. De kan hamna lite varstans. Så fort jag vet om de skulle komma ut i butik så säger jag till :)

2010-10-09 @ 11:31:37
URL: http://www.melissacatic.com/blogg.html
Postat av: Tobias

Blir inte stålet väldigt kallt? Jag har en kollega som har en Vodka Explorer-container på sin tomt som förråd. Men han har ingen sambo heller.. ;)

2010-10-09 @ 13:13:35
Postat av: Robin

Tobias - Kan nog bli kallt med denna lösningen, fast den är nog till för varmare klimat än Sverige. Ska lägga upp bilder på det första "containerhuset" jag såg framöver som har en annorlunda lösning men enligt mig är mycket tuffare.. Den där Vodka containern skulle va kul att ha!

2010-10-09 @ 21:35:57
URL: http://heyhome.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



OM BLOGGEN

˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙

Heyhome - En blogg om inredning, arkitektur och design

Robin Henriksson

Som inredningsstuderande genom Arkitektskolen i Danmark så föreligger ett ganska natuligt intresse för inredning, design och arkitektur. Genom min blogg vill jag dela med mig utav mina favorit konstverk, häftiga som läskiga, fula som snygga, allt som på något sätt väcker tankar och berör. Bloggen fungerar även som inspirationskälla i mina studier och är även tänkt att göra det för er läsare som kanske går i tankarna att inreda, renovera eller till och med bygga nytt.

Mycket nöje!

"Det är mycket som skulle kunna förbättras i de moderna bostäderna. Man kan t.ex. höra grannens TV, men man kan ännu inte se den."

Carl Farkas
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...